måndag, oktober 15, 2012

Virtuella möten litet här och där

Idag hade vi vårt första Hangout med Latexbrudarna. Och som vanligt, gick inte första mötet helt utan problem. Vi andra kunde inte höra, vad Mercedez talade. När du har tid, kunde du försöka gå över dina ljud inställningar, för att se, var problemet ligger. Testa din mikrofon, det kan hända, att du hade hörlurar men i ljud inställningar hade du valt "internal voice". Eller du hade "mute" på, eller... Det finns otroligt många ställen där du kan göra inställningar på själva pc, och jag som Mac människa vet inte ens vilka dom ställen är!

Sen hade vi problem med Linda, som kom in, men efter en stund kastades ut :(. Ibland kan det hjälpa, om man väljer en annan Browser, dom säger, att Chrome är den stabilaste.

Trotts att alting inte fungerade, som det skulle, kunde vi dock dela ut arbete inför nästa kontakt period. Jag har tänkt, att det är ni själva som får ta mycket ansvar för nästa kontaktdagen. Först tänkte jag, att 30 minuter per grupp skulle räcka, men med Latexbrudar har vi så många intressanta tjänster de har experimenterad med, att vi beslöt, att dom behöver 45 minuter.

  • Erica skall visa oss, hur man använder Mind42.
  • Carina skall experimentera med Prezi.
  • Linda lär oss använda LinkedIn.
  • Maria får ta Etherpad.
  • Monica talar om Slideshare (vi kommer att ha flera presentationer på det, eftersom hela tre grupper har bestämt att experimentera med Slideshare under första distansperioden).
  • Pilvi kunde inte delta idag, så vi får ännu vänta att höra vad hon vill dela med oss.
Också LAHAVH hade möte i dag, och deras Skype möte gick inte heller helt enligt planerna. Läs vad LenaVappu och Hanna har att säga! (om ni förresten undrar, hur man gör länk till ett viss inlägg, inte bara till själva blogget, så här går det i Blogger: klicka datum stämpel under blogg inlägg, då öppnas detta inlägg och ni kan kopiera direkt länk).

En sak till
Det är ofta en bra idé att spela in Skype möten. Jag brukar alltid göra det när jag har handledning över Skype. Då kan både jag och mina studerande efteråt kolla, vad det var vi kom överens om! Jag gör också intervjuer för min utforskning med Skype, dessutom kan det vara en bra ide, att länka intervjuer också på blogg (så gjorde en av mina lärarstuderande i fjol, när hon gjorde sin projekt i entreprenörskaps undervisning i form av en blogg. I varje inlägg hade hon en intervju med nån spännande människa. Här är Anitas blogg.) Det finns många program man kan använda till inspelning. Tyvärr har jag ingen erfarenhet på dom som används på PC (på Mac använder jag ecam, som kostar $19,95. Det finns också andra som är fria, men jag valde ett som är lätt och pålitlig, eftersom jag använder det så mycket). Med en snabb Googling hittade jag t.ex. MP3 Skype Recorder, som är avsedd för Windows PC. Det kunde vara en bra idé att undersöka lite, vilka program passar till både Skype och Hangout. Idag försökte jag att spela in Hangout på Quicktime, som kommer med Mac, men glömde att klicka den på :(, så jag vet inte, om den hade funkat (problemet kan vara, hur man får med båda parternas röst, alltså min röst här, och deltagarnas röst över internet).

När man har inspelningen färdig och vill dela den, måste man titta på några alternativ. Det går nämligen inte att skicka filen med e-post, den är alldeles för stor. Där använder jag Dropbox, som är en bra molntjänst där det går lätt att dela stora filer (och också samarbeta med kollegan på en och samma dokument, om man har "desktop application" installerad). En annan möjlighet är Soundcloud, som jag har registrerat, men inte använt än, så jag kan inte berätta mera om det för tillfället.

Ett nytt försök på kvällen med Ritva (andra i gruppen Digiflick har inte svarat till min inbjudan) och Vappu, som har lektioner på onsdag, då andra i gruppen LAHAVH kommer att ha Hangout med mig. Och i morgon bitti träffar jag DANN.

Obs! Kom ihåg att installera Hangout plugin före mötet. Om du har egen dator, klicka på "Start Hangout" i Google+, då får du instruktioner på vad du skall göra. Om du har skolans dator och kan inte installera själv, be it-killarna göra det (plugin installeras bara en gång, i fortsättningen behöver du inte göra det). Försök också testa din mikrofon i förväg!

3 kommentarer:

  1. Hej
    Om jag förstår rätt så ska det här Air On kunna göra så att man kan spela in hangouten. Det har visst just kommit till Finlands Goggle+
    Anna

    SvaraRadera
  2. Jo, Google on air kan spela in Hangouten. Men det går då till YouTube, eller så har jag fattat det, och det är inte vad jag vill med handlednings Hangouts. Det är därför jag experimenterade med QuickTime. Kanske kunde du och jag prova On Air en dag, det kan hända, att jag bara är över försiktig, när jag inte vet, vad som händer, blir Hangout automatiskt offentlig om man spelar in den på On Air.

    - Irmeli

    SvaraRadera
  3. Tack Irmeli, tyckte att det var jättegivande trots att Linda blev utslängd och Monica inte hördes :( att få prata via Hangout. Har blivit rekommenderad att testa den och nu blev det av! Fick ny inspiration att testa vidare med övriga verktyg också.

    Carina

    SvaraRadera