söndag, oktober 07, 2012

Var är alla?

Tänk om du undervisade din kurs varje vecka i klassrum B522 på Jan-Magnus Janssons plats 1 (eller nån annanstans i landets skolor). Du skulle gå dit  med en bunt fina slides och dessutom visa hur man gör, vad det nu är man skall lära sig att göra. Du skulle också vara öppen till diskussion och du skulle hjälpa dina elever med frågor dom har gällande de uppgifter som du gav dem förra gången ni träffades. I slutet av klassen skulle du ge dem nya uppgifter med nya deadlines. Tänk att du hade några mycket ivriga studerande, men att bara hälften av gruppen var på plats. Resten skulle sitta i kafeterian, eller stanna hemma, och tänka, att kursen är rätt dålig, när man inte får nån handledning och behöver lära allt helt ensam. Hur skulle du få tag i dom, som kanske behöver mest stöd?

Det är ungefär så jag känner just nu. Min kurs möter i detta virtuella klassrum. Jag ger länkar till material på olika websidor och på YouTube. Meningen är att dom skall hjälpa likadant, som om jag visade samma sak framför er i klassrummen. Jag kommer också på besök till era egna rum i form av blogg kommentarer, som skall uppmuntra er och hjälpa vidare, om ni har råkat ut med problem. Men vad skall jag göra med dom, som jag inte når?

Om man har en kurs på 5 studiepoäng, kan man inte vänta, att man lär allting på fyra kontaktdagar. Deltagarna måste själv vara aktiva under distansperioderna. Min mening är, att man kan inte lära sig att använda some i utbildningen, om man inte experimenterar med tekniken och genom det får idéer på, hur man kunde utnyttja olika verktyg i sin egen vardag. När ni har väldigt olika bakgrunder, går det inte att ge "mellanmått" lektioner, utan jag är beredd att komma och ge instruktioner just på din egen nivå. Men det betyder att du själv tar första steget, så att jag har någonting att reagera till.

Det är en fråga om en ny kultur och nya sätt att kommunicera och ta ansvar. Det kan hända, att du känner att du får för litet information om, vad du skulle göra, när jag inte skickar meil till din jobb e-post. Idén bakom kursen är inte bara att lära knep på olika verktyg, utan att du lever igenom hela processen, där merparten av kursen sker virtuellt. All information kommer till din gmail och Blogger (om du har beställt min blogg till din läsare). Om du tycker, att det är för jobbigt att följa gmail, kan du vidarebefordra meil till din vanliga e-post (se instruktioner). Lyckligtvis har vi fortfarande två veckor på oss innan det är dags för vårt nästa kontakt dag. Även om du har missat början, räcker det, om du piggar upp nu!

Nästa steget är ett virtuellt träff på Google+ Hangout. Jag har kollat tider som ni har kryssat i Doodle, och såhär ser det ut:

15.10. klockan 9:00 Latexbrudarna (Mercedez, Maria och Pilvi, passar det åt er också?)
15.10. klockan 20:00 Digiflick (tills vidare är Ritva den ända, som har svarat)
16.10. kockan 9:00 DANN (är det ok för Denice också?)
17.10. klockan 9:00 LAHAVH (passar åt Hanna och Ann-Marie, hur är det med er andra?)

Hör gärna av er (i kommentarerna här eller i Doodle), om ni har andra rekommendationer.

- Irmeli

PS Jag förstår, att hösten kan vara mycket jäktande, och det kan vara orsaken till frånvaro. Så, ta inte mitt inlägg allt för personligt! För det mesta är jag mycket glad med er aktivitet. Det är bara det, att man kan få kredit för den här kursen också i andra program (som lärarstudier t.ex.), och då måste jag extra noggrant se till, att alla faktiskt jobbar för 5 studiepoäng.



11 kommentarer:

  1. Hej - jag är här, måste dock bekänna att jag via Wordpress börjat blogga lite för nöjes skull ;)

    Datum och tid passar,

    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Linda!

      Jo, jag vet att du är där (och fint att höra, att du har tagit upp bloggande privat också!). Det var inte min mening att låta anstötlig, det är bara så svårt att formulera inlägget på svenska så, att det låter som en vänlig påminnande. Hoppas att alla förstår, att mitt inlägg vara bara menad som en uppväckelse för dom, som inte har börjat med uppgifterna än.

      -Irmeli

      Radera
    2. Det var helt sakligt skrivet - och påminnelser är bra när det är mycket på gång för alla!

      Linda

      Radera
    3. Inget att be om ursäkt för Irmeli. Bra point :-)

      Radera
  2. DAtum och tid passar!

    -Erica

    SvaraRadera
  3. Är det något skilt man måste förebereda för att kunna hänga med på en hangout? Jag menar helt tekniskt? Så att man är redo då det väl är dags?

    -Hanna

    P.s. vad skall man fylla i här nere på Kommentera som: om jag vill få dit min bild och man då jag kommenterar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym-Hanna!
      Du kan vara med, om du har dator med hörlurar och mikrofon. Egentligen behöver man inte ens hörlurar och mikrofon, oftast är dom inbyggda i moderna datorer. När vi är många i samma Hangout, kan det dock hända, att ljud börjar "kiertää" (jag vet inte, vad det är på svenska, men det låter för djävligt!), därför är det säkrast att ha lurar. När jag skickar inbjudan, får du det till din gmail eller också till din Google+. Jag skall försöka göra instruktioner under veckosluten.

      Svar till PS: vanligtvis kommer bilden automatiskt! Min första tanke är, att du kanske inte var inloggad till Google konto, när du kommenterade -> Blogger tolkade att du är anonym. Andra tanken var, att ibland måste man välja profil, när man kommenterar för första gången, men efter det kommer det automatiskt. Alltså: under kommentarlådan ser du Svara som:, välj "Google" (logga in om du inte är inloggad). Hjälpte det?
      - Irmeli

      Radera
    2. Man brukar tala om rundgång på svenska. Akustisk rundgång om man är riktigt småpetig.
      -M-

      Radera
  4. Hej Irmeli! Misströsta inte, jag ska skärpa mig. Och 15.10 kl 9 passar bra för Latexbrudsamtal.

    Hälsar
    Carina

    p.s. vår hemdator har pajat, vi får hårdskivan tillbaka i morgon (tur att den åtminstone klarade sig!) så nu har jag fått låna dotterns MacBook...och snubblar på tangenterna...hittar förresten inte ordverifikationen...

    SvaraRadera
  5. Oo ja vi finns nog. Är bara lite vilsegången bland.

    Det jag lärt mig om mig själv på kursen hittills är att jag tycks ha väldigt låg tröskel att ensam orka kämpa vidare när jag stöter på "tekniska" problem, eller att jag inte fattar vad och hur jag ska klicka för att komma vidare. Trodde liksom jag var duktigare, och blir frustrerad. Jag är nog en rätt "vanlig" student i det avseendet.

    Men med på kursen av fullt hjärta, trots att det inte ser så ut.

    Tiden 15.10 kl 9:00 pasar fint. Jag bokar in det i jobbkalendern :)

    Studiemotivation till alla!
    -M-

    SvaraRadera
  6. "jag tycks ha väldigt låg tröskel att ensam orka kämpa vidare"

    Så sannt med oss alla! Därför är det viktigt att bygga gemenskap, så att du inte behöver känna, att du är ensam! Jag skall skriva ett helt inlägg på det här, tack för tipsen!

    - Irmeli

    SvaraRadera