måndag, september 10, 2012

Dubbel personlighet

Om du letar efter uppgifterna, ha en titt på förra inlägg!

Jag tog mina första steg i Blogosfären hösten 2004. För flera månader vandrade jag bara i andras blogg och läste i smyg. I januari 2005 började jag kommentera med pseudonym Sun äitis, och i augusti 2005 startade jag min egen blogg. För ett par år var jag mycket aktiv i bloggarna, och under den tiden lärde jag en massa på ett serendipic sätt. Då var det bara naturligt att jag så småningom började se, att bloggandet kanske kunde tillämpas även i formel utbildning.


Här är en liten historia, som Tuija Aalto inspelade våren 2008 (tyvärr på finska).





Det gick inte så bra! Bloggpersonligheten Sun äitis hade haft det lätt att umgås med hundratals bloggare, men Irmeli hade det mycket svårare, när hon försökte använda bloggar i undervisningen. Efter många år, och många misslyckanden har jag först under de senaste ett par åren känt, att även mina studerande är nu öppna för bloggar som inlärnings miljö.

Jag har använt sociala medier aktivt i undervisningen sedan 2007, när vi startade HAAGA-HELIA yrkeslärarhögskolans första nätbaserad program, Vespa. Jag var en av handledarna i Vespa också i fjol. I bilden (på engelska, förlåt!) har jag samlat ihop några av de some-verktyg, som vi använde i Vespa.


sometyökaluja_eng.key

Jag har också haft mycket nytta av some i kurser som International Vocational Teacher Education, ett yrkeslärarprogram, som vi sålde till Sverige och som handleddes helt på nätet, och Excellence in Vocational Teaching, där studerande var från Saudi-Arabien.

Efter flera år i somekretserna är jag av den åsikten, att man inte skall använda some bara för gimmicks skull, utan det skall alltid finnas pedagogiska skäl för det. Och det finns! Dessutom tycker jag, att some skulle inte vara någonting extra, som läraren måste göra utöver allt det andra hon redan gör, utan inom tid skulle det också hjälpa minska bördan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar