fredag, september 21, 2012

Andra försöket att bilda struktur i kaos

Några saker, som jag tror att vi kom överens om var, att alla skall skriva sina reflektioner för första kontaktdagen, sedan bekanta sig med de verktyg gruppen valde (och skriva inlägg av dem) och vi skulle även försöka ha möten i Hangout eller Skype. Jag lovade också att ge litet noggrannare instruktioner om hur allt skal fungera.

Reflektioner
Det har varit intressant, att läsa, vad ni säger om vårt första möte! Som jag sa, är denna kurs en pioner färd åt mig på minst två sätt: jag har aldrig tidigare vågat undervisa en kurs på svenska, och jag provar en ny ansats. Några av er har kanske läst om Flipped Classroom, där idén är att inlärning av t.ex. teori osv. händer med hjälp av en massa input (ofta video) i nätet och den värdefulla kontakt tiden reserveras för någonting annat. Mitt mål är, att det här skall vara en sorts Flipped Somekurs. Därför ägnade vi så mycket tid till grupp byggande och övade inte alls några program gemensamt! 


Carola var litet bekymrad efter tisdags möte. Jag tycker att det fint, att du skrev ut dina känslor med det samma! För mig som handledare var det nyttigt o lära, vad du tänker. För dig själv är det också viktigt att dokumentera färden. Hoppas att det blir så, att i december är frustrationen blott ett minne!

Sanna har börjat inreda sin blogg, och tänker att det är daggs att prova olika smakbitar i smörgåsbordet.

Hanna har börjat en systematisk resa och har redan skrivit hela tre inlägg efter närdagen (och gett mig en idé jag kommer att prova med er!)

Annkarin hade en trevlig överaskning!

Lena blev inspirerad av närdagen, men hade problem med YouTube inbäddning. Om ni andra också har problem med video, bilder, länkar osv. i Blogger, kan det hända, att ni får hjälp av instruktions videon, som jag har gjort med Screenr, och som finns på http://www.screenr.com/user/HAAGAHELIA_AOKK, tyvärr är dom på engelska.

Erica har också hunnit både reflektera och börja sina experiment.

Linda var nöjd med kursdagen och sightseeing, men inte så nöjd med Junaverkko 

Också Nina tyckte om metaforen med smörgåsbord, och fortsatte: "Visst var den första träffen givande och intressant, men det känns som att det riktiga arbetet med kursen börjar nu" . Och där har hon rätt i!!

Verktyg
Sådana val gjorde ni:

somekort_tabell

Plus: Latexbrudarna har också valt en Joker, dom skall testa Prezi. Om ni andra också tänker att registrera Prezi, kom i håg att skrolla lite neråt, och välj Student and Teachers -konto.

Min mening är, att ni får själv bestämma, om det är alla medlemmar i gruppen, som provar alla fyra verktyg på listan, eller om det blir så, att var och en provar ett verktyg och läser om de andra i kollegornas blogg. Det beror ju på det, hur erfarna ni redan är: för nån är det piece of cake att handska alla fyra, men för en novis är det kanske bättre att fokusera och lära ett verktyg ordentligt.

Eftersom tre utav fyra grupper har bestämt, att ha en närmare titt på Google, har ja klistrat i marginalen några länk, som skall hjälpa med det. På Utbildningstips om Google Dokument finns en instruktions video, där man visar och berättar samtidigt (också länk till andra material på Google finns i samma inlägg). Det är lite gammalt, så menyerna ser inte helt likadant ut som nu, ändå tycker jag att det ger en bra överblick på möjligheterna. Om finska inte är ett problem åt dig, rekommenderar jag DNAs instruktioner med screen captures. Också i AVO-Hanke-materialerna hittar du instruktioner på finska, och inte barainstruktioner på Google-produkter, utan massor med andra SoMe-tjänster också!

Creative Commons och copyright över huvudtaget är viktigt för er alla, därför har jag klistrat Tarmo Toikkanens presentation (med audio) till marginalen. Också den är på finska, men videon nedanför är på svenska!  Äh, nu slutar jag för dagen! Mera om Slideshare (som också är på tre gruppers lista) och Schema i nästa inlägg. Trevlig veckoslut!


3 kommentarer:

  1. LAtexbrudarna kommer också att testa Prezi under första distanspasset. Den har fallit bort från listan ovan

    SvaraRadera
  2. Prezi-kommentar

    Jag ändrade min öppna Prezi-licens till EDU Enjoy -subscription och upptäckte att den är en fri licens enbart för 30 dagar.

    SvaraRadera
  3. Ritva, nu fattar jag ingenting!

    När jag tittar på Prezi hemsida, tycker jag att dom säger så hä:
    - Public är fritt
    - Enjoy och Pro kan du prova fritt för 30 dagar, efter det kostar dom
    - Edu Enjoy är fritt
    - Edu Pro kan du prova fritt för 30 dagar, efter det kostar det

    Är du säker, att du valde Edu Enjoy? Jag har haft den i över två år nu, och aldrig har jag betalt något! Hur är det med er andra?
    - Irmeli

    SvaraRadera